Referat af sidste afholdte generalforsamling
Referat af sidste afholdte generalforsamling
Referat fra Ordinær generalforsamling i Støtteforeningen for Hospice Sydsjælland:
Mandag den 23. marts 2026 kl. 19.00 i Kulturhuset Boderne, Sct. Peders Kirkeplads 8-12, 4700 Næstved
Formand Ann Hansen velkommen til foreningens ordinære generalforsamling og gav ordet til Praktiserende læge i Næstved, Rathika Amuthan.
Rathika takkede for invitationen og indledte med en præsentation af sig selv.
For 19 år siden slog hun sig ned i Næstved, og for 12 år siden blev hun speciallæge. For 4 år siden købte hun sin egen praksis i byen.
Gennem årene har hun haft et særligt fokus på palliation – den lindrende behandling af patienter med livstruende sygdomme.
”Palliation handler ikke kun om kræft”, fortæller Rathika. Det handler om alle sygdomme, der ikke kan helbredes. Lindring kan være både fysisk, psykisk, social og eksistentiel.
Hun forklarer, at den basale palliative indsats ofte starter hos egne læge eller på sygehuset, som en del af f.eks. kræftpakken. Når sygdommen skrider frem, og behovene bliver mere komplekse, kan specialiseret palliation – som hospice – komme på tale. Også her spiller samarbejdet mellem patient, pårørende, læge, sygehus og hjemmepleje en central rolle.
Når patienten ikke længere selv kan tage stilling, bliver det svært for familien. Skal vi fortsætte behandlingen? Stoppe? Blive hjemme? Tage på Hospice? Det er ikke tegn på svaghed at tvivle – det er tegn på, at man er menneske, siger Rathika.
For Rathika handler palliation i høj grad om værdighed og menneskelighed.
Hospice kan for nogle virke som ”det sidste sted”, men hun understreger, at det også kan være et sted, hvor man lever livet til det sidste – med ro, værdighed og nærvær. Omkring 25 % af patienterne bliver faktisk udskrevet igen fra hospice, og det tal er stigende.
De pårørende spiller en afgørende rolle, og deres ulighed for at være tæt på den syge, betyder meget. Desværre fravælger nogle hospicepladser på grund af lang afstand, og det er en udfordring, som berører hende dybt.
Rathika afsluttede sit indlæg med at sige at Ærlige og værdige samtaler er nødvendige og tilføjer, at når hun henviser til hospice, handler det ikke om, hvem der står først, men om, hvem der har mest brug for det.
Bestyrelsen takkede Rathika for et meget informativt indlæg og inviterede alle på kaffe, the, øl og vand.
Kl. 20 bød formand Ann Hansen velkommen til foreningens ordinære generalforsamling og henviste til den fremsendte dagsorden.
- Valg af dirigent
Tidligere kasserer Thomas S. Knudsen blev valg.
- Valg af to stemmetællere.
Poul Erik Andersen og Mette Møller blev valgt.
- Bestyrelsens beretning for det afsluttede driftsår. Beretningen kan suppleres med eventuelle udvalgsberetninger.
Formand Ann Hansen fremlage bestyrelsens beretning.
Applaus til formandens beretning, der blev godkendt og lægges på foreningens hjemmeside
- Årsrapport for det afsluttede driftsår forelægges til godkendelse. Kassereren omdelte regnskab og budget Kassereren gennemgik regnskabet.
Der er medlemmer, der mobilePayer for at støtte os økonomisk – derfor posten ”kontingent fra passive medlemmer”
Årsrapporten blev godkendt og lægges på foreningens hjemmeside
- Budget for indeværende driftsår fremlægges.
Kassereren gennemgik budgettet.
Budgettet blev godkendt.
- Kontingent for næstfølgende driftsår forelægges til godkendelse. Bestyrelsen foreslå, at der fortsat ikke opkræves kontingent.
- Indkomne forslag:
Bestyrelses forslag til vedtægtsændringer – vedhæftet dagsordenen. Vedtægtsændringen blev godkendt med applaus.
- Valg af bestyrelse:
Ann K. Østergaard Hansen blev genvalgt
Vilhelm Møller blev genvalgt
Lars H. Nielsen blev genvalgt
Mona Bengtsson blev genvalgt som sekretær
- Valg af tre suppleanter
Følgende suppleanter blev valgt:
Mette Møller,
Bjarne Haar,
Anja Nielsen
- Eventuelt
Der var stor spørgelyst fra salen:
På spørgsmålet om hvilke Røde Kors afdeling, der donere penge til os, oplyste kassereren, at det er Suså afdelingen.
Ann Hansen kvitterede med bestyrelsens taknemlighed for donationer vi får fra personer og organisationer.
Der blev spurgt om, hvorfor foreningen ikke opkræver kontingent?
Svaret er, at behovet ikke er der endnu. Når man betaler kontingent, er det en anden indgang til medlemmerne vi får.
Vi er opmærksomme på der kan komme et tidspunkt, hvor det bliver nødvendigt at opkræve kontingent, f.eks. såfremt fonde spørger om hvor mange penge medlemmerne bidrager med. Bestyrelsen registrerer timeforbrug, som fondene efterspørger.
På spørgsmålet om hvorvidt man har formodning om, at den nye region vil godkende det tilsagn, vi har fået om en driftsoverenskomst, svarede Ann Hansen, at det en politisk afgørelse, så det kan vi ikke udelukke, men vi går ud fra, at de bliver godkendt.
Vi holder gryden i kog overfor de politiske partier, det handler også om, at regionen nu har sat en undersøgelse i gang – via et konsulentfirma og tidslinjen for den undersøgelse er i løbet af sommeren 2026.
Hvor mange pladser planlægger I efter? Lars svarede 16 pladser
Hvordan er økonomien for byggeriet? Lars svarede 70-80. millioner ved nybyg.
Poul Erik Andersen opfordrede salen til at takke bestyrelsen for godt frivilligt arbejde.
Applaus kl. 20.45, hvor Ann Hansen takkede de fremmødte for stor spørgelyst.
Ref. Mona Bengtsson
